Kurven er tom
Du har valgt:
Ønsker du at købe a-kasse og fagforening?
Er du også interesseret i fagforening? Vælg fagforening
Er du også interesseret i a-kasse? Vælg a-kasse

Registrering af virksomhed

Starter du en ny virksomhed, skal du registrere den. Se her hvordan du gør.

Registrering af virksomhed.

Når du har truffet din beslutning om at starte virksomheden, skal du registrere den.

Først skal du beslutte dig for, hvilken virksomhedsform, der passer bedst til dig og din virksomhed.Uanset hvilken virksomhedsform du vælger, kan det ændres senere.

Se en oversigt over virksomhedsformer.

Registrering af virksomhed

1)

Selve registreringen af virksomheden sker hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Du kan finde registreringsblanketten på virk.dk

For at registrere skal du logge ind  med en af følgende:

  • NemID privat
  • NemID medarbejdersignatur

Det er gratis at registrere en personligt ejet virksomhed. For registrering af aktieselskab, anpartsselskab, iværksætterselskab og andre kapitalselskaber skal der betales et gebyr.

Når registreringen er sket, modtager du en bekræftelse sammen med virksomhedens CVR nr.

Det er frivilligt at momsregistrere virksomheder, hvis den momspligtige omsætning er under 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode. Det er også muligt at registrere en personligt ejet mindre virksomhed (PMV) og få et CVR-nummer uden at registrere sig for moms eller andre pligter.

2)

Du skal også registreres hos SKAT, hvor du bør foretage ændring i din forskudsopgørelse. Det gør du ved skrive virksomhedens forventede overskud i felt 221 eller underskud i felt 435 på forskudsopgørelsen, hvis du starter ny enkeltmandsvirksomhed. 

Forskudsregistrerer du ikke selv et resultat, sætter SKAT overskuddet til mellem 50.000 og 100.000 kr.

3)

Du skal have en Nemkonto til din virksomhed. Den får du i din bank. Du kan her godt vælge, at bruge din eksisterende private konto som din virksomheds Nemkonto.

Registrering af hjemmside

Hvis du overvejer at få en hjemmeside til virksomheden, bør du oprette dit domænenavn med det samme. Du bør oprette hjemmesiden selv, så du er sikker på, at du ejer rettighederne til navnet.

Du kan fx registrere domænet hos DK-Hostmaster.dk. Det koster ikke ret meget.

Når du har registreret domænenavnet, kan du altid overlade det til andre at lave hjemmesiden for dig. 

Registrering i A-kasse

Når du starter selvstændig virksomhed som dit hovederhverv, skal du ændre din forsikring i a-kassen, så du kommer til at stå forsikret som selvstændig.